Lækre yams

Kan serveres fra: dag 4+

Yams er en rodknold og er både nærende og fyldt med alle de gode vitaminer, som en efterfødselskrop har brug for. Det siges, at de giver stabiliserende progestoron-lignende hormon support. De er lette at tilberede, og det det kan gøres på mange måder. Nedenfor finder du et par forslag.


(Note: Yams kan findes i specialbutikker og hos nogle grøntsagshandlere. Alternativt kan opskrifterne laves med søde kartofler)


OPSKRIFT

Du skal bruge:

2-3 yams

1 spsk+ sesamolie eller ghee

Forskellige grøntsager at sautere som tilbehør, hvis det ønskes

½ tsk+ krydderier efter eget ønske - se evt. serveringsforslag længere nede


Fremgangsmåde

Vask dine yams grundigt og dup dem tørre. Stik huller med en gaffel og dæk med ghee

Pak dem ind i plastfolie eller tilsvarende tætlukkende indpakning og lad dem hvile et par timer eller over natten (i køleskabet).

Fjern indpakningen og bag på 175 grader i ca. 45 min. Du kan teste om den er klar ved at stikke i den med en gaffel.


Serveringsforslag

Most og med masser af ghee eller sesamolie

Skåret ned langs midten og drysset med sesamolie

Server med andre sauterede grøntsager

Top med Tahin Sauce (fra uge 2+) (se opskrift her)

Krydr med (dit valg): ingefær, fenikel, anis, nellike, kanel, appelsinskal eller juice, muskatnød, peber, salt, cayenne peber, soriander pulver eller frisk koriander, hakket mynte (kun lige kort bagt), ristet hvidløg, rosmarin, timian eller basilikum



3 views0 comments

Recent Posts

See All